POPMONUMENT: Die Anarchistische Abendunterhaltung

Zaterdag 9 september vindt PopMonument plaats. Bijzondere artiesten op bijzondere (erfgoed)locaties in Bergen op Zoom. Zo is er ook een optreden van het 25-jarige Vlaamse kwartet Die Anarchistische Abendunterhaltung. Te moeilijk uit te spreken? U mag ook DAAU zeggen.

‘We hadden een klassieke opleiding achter de rug. Die was strikt. Wij braken uit.’

Door: Willem Jongeneelen

In 1992 waren het opgeschoten pubers met een klassiek instrumentarium en een punkattitude. Invloeden uit de klassieke muziek, jazz, rock en Balkan waren er te horen op het debuut, later kwamen er ook invloeden uit onder meer de dub, elektronica en ambient bij. Dit jaar bestaat de band 25 jaar. Zomaar terugblikken met een verzamelaar, dat past niet bij de groep met nu nog twee oorspronkelijke bandleden (accordeonist Roel van Camp en klarinettist Han Stubbe). Ze gaven vriend/stadgenoot/producer Rudy Trouvé al hun albums en vroegen daar een mixtape van te maken. Met knip- en plakwerk creëerde hij een nieuw meesterwerk samen met elementen van 20 tracks uit hun oeuvre. Dat geheel nam de band (met gasten) opnieuw op. Herinterpretaties met soms andere instrumenten, maar dezelfde passie. Onstuimig als in hun beginjaren, met toen nog de broers Lenski op viool en cello, sfeervol en filmisch met de huidige contrabassist Hannes D’Hoine en drummer Jeroen Stevens, soms ook op marimba. Een trip die zijn weerga niet kent en die live ook precies zo wordt herbeleefd.

Hineininterpretierungen

Ze noemen het op hun album Hineininterpretierungen. De voorstelling op speciale podia krijgt als titel DAAU spielt DAAU mee. Roel van Camp speelt in DAAU al 25 jaar accordeon. Dat doet hij tegenwoordig ook in de band Dez Mona trouwens. Hij heeft de muziek van geen vreemde. Zijn vader bouwde muziekinstrumenten. ,,Er zwierven in ons huis altijd instrumenten, om te onderzoeken. Zo was daar plots een geleende accordeon. Ik was acht jaar, speelde al op van alles, maar eenmaal die accordeon aangeraakt hebbend, liet dat instrument me niet meer los. Een jaar later speelde ik op de jaarmarkt en haalde ik als straatmuzikant echt belachelijk veel geld op. Later ben ik op het conservatorium gaan studeren, maar dat was geen succes. Die moderne stukken voor accordeon daar vond ik verschrikkelijk. Ik wilde eigen stukken maken, had met DAAU al in Spanje gespeeld en wilde veel liever de rest van de wereld ontdekken. Na zo’n tournee ga je niet terug naar school. Dat gold ook voor de andere bandleden.”

Van Camp vond de accordeon, zoals die vaak gebruikt werd, eigenlijk een oersaai instrument. Hij had echter een persoonlijke missie. ,,Ik wilde laten zien dat je er wel degelijk alle kanten mee op kunt. Het grootste nadeel was dat het gemaakt was om alleen te spelen. Het is laat ontwikkeld en uiteindelijk wijd verspreid in de volksmuziek. Als begeleidingsinstrument. Dat verschafte het ook een imago dat niet zo snel geassocieerd werd met pop, jazz of klassieke muziek. Dat wilde ik in De Anarchisten even veranderen. Samenspelen is het mooiste dat er is. De dynamiek binnen de band was bijzonder groot in het begin. Daar werd niet over nagedacht. Het was gek doen en vrijheden opzoeken. We hadden allemaal een klassieke opleiding achter de rug. Die was strikt. Wij braken uit.”         

Bijzondere oplossingen 

DAAU stond bekend vanwege hun explosie van creativiteit. ,,We hadden veel te vertellen, het liefst ook allemaal tegelijk. Het kwam in het begin niet eens in ons op om even niets te doen en de ander de ruimte te gunnen. Dat heet jong zijn. Later wilden we percussie en elektronica erbij betrekken, want we luisterden ook graag naar dub en dance.” DAAU ontdekte halverwege de carrière dat hun muziek te beeldend was. De oplossing was om meer suggestief te gaan werken. Van Camp en Stubbe zijn tot op de dag van vandaag trouw gebleven aan de uitgangspunten van de groep. Ondanks de switch qua instrumenten vanwege de toetreding van andere bandleden. Tot 2010 behoorde de cello trouw tot het instrumentarium, de viool was al eerder ingeruild voor drums, keyboards of percussie. De huidige bezetting, met D’Hoine op contrabas en Stevens op drums en marimba, houdt alweer een aantal jaren stand. Ook die samenstelling is qua instrumentarium niet evident. Van Camp: ,,Dat maakt de band anders. We zoeken altijd bijzondere oplossingen. We zijn al 25 jaar twee soorten bands ineen: de een is meer klassiek georiënteerd, de andere meer pop of rock. Strijd tussen die twee was er altijd, op iedere plaat. Dat moet vooral ook zo blijven. Persoonlijkheden zijn belangrijk binnen DAAU. Dat evenwicht moet bewaard blijven. We zijn alle vier even belangrijk. Als er één als leider zou gaan fungeren, betekent dat het einde van de band.”

DAAU speelt tijdens PopMonument om 21:15 uur op de kleine binnenplaats van Het Markiezenhof. Tickets voor PopMonument zijn verkrijgbaar via www.popmonumen.nl