Gebouw-T introduceert Lul Niet Lollie

Een vriendelijk gebaar of het ietsje stiller kan

Het is een veelgehoord, landelijk probleem waar geen oplossing voor lijkt te zijn: concertbezoekers die luidkeels door een concert heen praten. Het geklets zorgt in toenemende mate voor irritatie bij overige toeschouwers en soms komt het zelfs zover dat de artiest zelf om stilte moet vragen. Gebouw-Tgaat op ludieke wijze de strijd aan met concertpraters en introduceert de Lul-Niet-Lollie, “een vriendelijk gebaar of het ietsje stiller kan”.

Het geklets door bezoekers wordt door steeds meer mensen als storend ervaren. De ouderwetse stilte-briefjes ophangen werkt niet afdoende. Een korte rondgang Facebook laat zien dat de irritatie groot is en het onbegrip voor het gepraat groeit: “Het was leuk, maar er stonden aan alle kanten mensen te praten. De mensen die voor de muziek komen, kunnen niet op hun gemak luisteren. Waarom geef je geld uit aan een kaartje om er twee uur door heen te praten?”. Navraag leert ook dat Nederland bij buitenlandse artiesten steeds meer bekend staat als het land waarbij het publiek hinderlijk veel door de muziek heen praat.

Met de Lul-Niet-Lollie wil (podium) bezoekers een laagdrempelige mogelijkheid geven om hun kletsgrage buur op een sympathieke manier duidelijk te maken dat door hun luide geklets de concertbeleving voor de anderen minder wordt.

 “Natuurlijk mag er gepraat worden,” licht Arjette van Gorsel, marketingcoördinator van Gebouw-T toe, “het is niet de bedoeling om mensen het zwijgen op te leggen. Maar in sommige gevallen kan voortdurend geklets als hinderlijk worden ervaren. In de meeste gevallen zal een luide prater niet eens doorhebben dat het overlast geeft en is een kleine attendering voldoende. Met de Lul-Niet-Lollie hopen wij, op leuke wijze, een soort sociale filter op de concertvloer te bewerkstellingen".

Het Haagse poppodium Paard introduceerde in februari de Lul-Niet-Lollie. De enorme landelijke respons die deze introductie teweegbracht gaf aan dat het probleem door velen gevoeld wordt. Met het landelijk beschikbaar maken van de Lul-Niet-Lollie hopen de deelnemende podia bewustwording te creëren bij hun bezoekers. 

De Lul Niet Lollies zullen gratis aan de bar verkrijgbaar zijn.