Faces on TV: Het geluid van 2020

Made in Belgium. Goede naam voor een festival met veel fraaie popmuziek uit België. Hoe divers die ook kan klinken. Neem de komende editie van het festival met louter acts van bij onze zuiderburen. Zo is er op 17 november in Gebouw-T te dansen op de liedjes van de Antwerpse zangeres Coely, inmiddels een grote dame in het gebied waar hiphop en R&B elkaar treffen. Nadat er eerder te al te headbangen was op garagerock van de opgeschoten pubers met drums en gitaar, genaamd Equal Idiots. Deze blog gaat echter over de band op het hoofdpodium daar tussenin: Faces On TV.

Faces On TV: ‘Hét geluid van 2020’

Door Willem Jongeneelen

Faces On TV is de band van voorman/componist/producer Jasper Maekelberg. Hij is ongetwijfeld de snelst rijzende ster van België. Niet alleen vanwege de muziek van zijn eigen band, hij was tot voor kort namelijk live ook actief in de band Warhaus, eerder in de formatie Amonster, maar vooral als producer. Op zijn CV staan al albums variërend van Gabriel Rios, Nortmann, Douglas Firs, Marble Sounds, Bazart, Warhola, Warhaus, J. Bernardt, Hypochristmutreefuzz tot binnenkort Balthazar. Allemaal platen met een machtige sound. Maar dan is er dus inderdaad ook nog Faces On TV, met ook dat opvallende geluid, maar tevens met sterke eigen songs. Eerst was er een EP, ter kennismaking op het altijd toonaangevend gebleken platenlabel Waste My Records. Daarop waren de eerste singles van wereldklasse (maar slechts hits op Studio Brussel) verzameld, zoals Traveling Blind en Love/Dead. Maar de ontwikkeling van het bandgeluid en songs ging voort. Dat leidde in 2018 tot een meesterlijk debuutalbum Night Funeral, op een groter toplabel meteen.

Het geluid van 2020 

Maekelberg zou dus ook zomaar de geschiedenis in kunnen gaan als de producer die hét geluid van 2020 gaat bepalen, want het is slechts een kwestie van tijd voor Britse en Amerikaanse wereldnamen zijn capaciteiten gaan ontdekken. Wat deze nu eind-twintiger ook op dat eigen debuutalbum laat horen is wederom spraakmakend toonaangevend. Op dat debuut van Faces On TV speelt, schreef, zong en produceerde hij trouwens zowat alles zelf. Ten opzichte van de hierboven genoemde eerder verschenen EP ging het geluid sindsdien bijna volledig op de schop. Slowly Fading Out, zo heet een van de sleutelnummers niet voor niets. Night Funeral is een weergave van 2017, een jaar met naast succes en complimenten ook een donkere kant om minder trots op te zijn. 

Dan zeg je sorry tegen je vriendin, kleed je nieuwe nummers uit of anders aan. Met stiekem veel grooves. Minder uitbundig dan voorheen, maar met sexy dansende percussie die nog uitdagender werkt. Zijn falset schiet de hoogte in of hij fluistert zacht bekentenissen die hard binnenkomen. Maekelberg gaat met instrumenten in de weer die nieuw voor hem zijn, kijkt af hoe geil de R&B van tegenwoordig kan klinken en voegt daar iets eigenzinnigs exotisch, psychedelisch of filmisch aan toe. Slecht slapen loont, zo blijkt. Hoe Faces On TV een jaar of wat eerder klonk is na een korte pauze als secret track te horen. Love/Dead, want dat nummer is toegevoegd, heeft nog altijd alles wat een potentiële wereldhit moet bezitten, maar komt op het album toch min of meer als mosterd na de maaltijd. Night Funeral was namelijk al helemaal af!

Festival Made in Belgium: zaterdag 17 november (20.00 – 02.00 uur), Gebouw-T. Met optredens van Equal Idiots, Jan Verstraeten, Faces On TV, Moonboat, Coely. De afterparty wordt verzorgd door Verdampt. Er zijn nog tickets!

Meer informatie