18 september 2017

DAAN (BE)

Daan is een wereldster. In Vlaanderen toch. Luisteraars van Studio Brussel kennen allemaal zijn hits Housewife, Swedish Designer Drugs, Victory, Icon en vele anderen. Vorig jaar was hij ook in Nederland even de ster van PopMonument. Zaterdag 23 september is hij terug in Gebouw-T met zijn show rond zijn nieuwe album Nada.

‘Ik ben altijd een hitparadejongen geweest’

Door: Willem Jongeneelen

Na 250 songs in 25 jaar nam Daan Stuyven een break. Hij had er al een leven opzitten met elektronische muziek in de periode van en na de New Beat, het oeuvre van zijn carrière in Dead Man Ray is indrukwekkend en het aantal soloalbums in allerlei muzikale kleuren en stijlen is amper te tellen. Die break was dus welverdiend. Het werd een roadtrip naar Catalonië. Om niets te moeten, maar uiteindelijk daar dan toch veertien songs voor een ‘back-to-basics-album’ te schrijven. Geïnspireerd op het landschap, de warmte, het loslaten van de controle, het ongrijpbare of de liefde voor het gebrokene. Typisch Daan, maar zonder drang naar hits. De letters van zijn voornaam verhaspelde hij tot Nada

Kwestie van herijken. Drie jaar na de redelijk symfonisch klinken Le Franc Belge. Hij was daarop geëmotioneerd bezig achter zijn piano, pakte uit vol kitsch en strijkers of klonk als Jacques Dutronc met een cowboyhoed op. Het Engelstalige The Kid bleek het kleine neefje van The Angel Of Harlem van U2, terwijl de blazers die in het funky Irrelevant aan het hinnikende Siamese paard voorafgingen hadden zo maar uit een stiekeme bijdrage van Daan aan het Songfestival kunnen stammen. Vreemd geheel? We hebben het dan nog niet eens gehad over het old fashioned jazzy Melodies Paroles en de sneer naar Griekenland (inclusief soundtrack) in La Crise. Sommige Nederlanders zullen het geheim achter het succes van Daan nooit begrijpen, maar al die Belgen die heilig in deze naar Wallonië gevluchte God de Vader met zijn oude Belgische francen geloven kunnen toch niet gek zijn?

Daan heeft heel veel kanten, zoveel is duidelijk. In een aantal tracks gaat hij graag de flashy, extraverte tour op, zoals in The Player.,,Het schijnt. Ik heb dat zelf vaak niet eens door. Niemand zegt ooit ‘Stop!’ tegen me en ja, dan schijn ik soms mijn grenzen niet te kennen. Andere mensen in mijn omgeving moedigen die kant in mij ook aan. Het is mijn bedoeling steeds een stapje verder te gaan, maar zelf heb ik vaak het gevoel me ergens nog in te houden. Privé ben ik trouwens wel heel introvert. Thuis gedraag ik me als een lief lammetje en bij de bakker schuif ik altijd braaf in de rij aan en bestel ik met een verlegen piepstemmetje een wit brood.”

Daan noemde de elf songs op een album wel eens elf karikaturen op zichzelf. ,,Door Daan op te blazen, relativeer ik hem ook”, verklaarde hij ooit in Humo. Waar komt die drift vandaan?,,Ze noemen het een soort van Belgisch traditie om jezelf onderuit te halen en op te blazen. Mij wordt ook wel narcisme verweten. Ik denk eerder dat het een manier van relativeren is, vol humor. Als ik serieuze muzikanten introvert hoor zingen dan vind ik dat vaak potsierlijk. Daarmee vergeleken is volledig over de top gaan een efficiënte manier van gratis therapie voor mij. Die levert zoveel geld op dat ik binnenkort zelfs een geheel eigen therapeut kan aanschaffen, mocht ik daar behoefte aan hebben, haha.”

Er zijn veel referenties in zijn songs terug te horen. Die variëren van The Bee Gees tot ABBA.“De referentie ABBA in de track 1969 van Dead Man Ray klopt zeker. Het nummer is een kruising van Cockney Rebel, Roxy Music, een beetje Sparks en Money Money Money van Abba. Terwijl ik eigenlijk gewoon een nieuwe Flashdance wilde maken. Nee, ik ontken niets. De melodielijn van Promis Q bezit zelfs iets van Ein Bisschen Frieden van songfestivalster Nicole. Ik ben altijd een hitparadejongen geweest. Ten tijde van Volt, waarmee ik elektronische muziek maakte, al. Ik ben dus eigenlijk niet eens zo veel veranderd de laatste dertig jaar. Ik had voor de grap die compleet geflopte cd van destijds als mijn nieuwe album moeten lanceren en kijken wat er dan zou gebeuren, haha.”

Daan: 23 september instore in De Waterput (aanvang 15.00 uur), full concert in Gebouw-T (deuren 20.30 uur, aanvang 21.00 uur)